1503999582

Obrazki z Litwy, Łotwy i Estonii

Rynki handlowe Krajów Bałtyckich, mimo iż pod pewnymi względami mogą być podobne – różnią się od siebie.

 

Najwięcej powierzchni handlowej znajduje się w Rydze (639 tys. m²), jednak biorąc pod uwagę liczbę ludności, to Tallin notuje najwyższe nasycenie (na poziomie 1 035 m²/1 000 mieszkańców). Co więcej, z uwagi na realizowane tam obecnie projekty, może niebawem wyprzedzić stolicę Łotwy pod względem  wielkości zasobów powierzchni. Centra handlowe w Krajach Bałtyckich zmieniają się, a katalizatorem tych zmian jest rozrywka i rekreacja. Ciekawym przykładem takiej modernizacji jest CH Mega w Kownie na Litwie, gdzie po przebudowie znalazło się między innymi dwupiętrowe akwarium, duża strefa gastronomiczna, kino, fitness klub, kręgielnia, mini zoo i centrum edukacyjne dla dzieci.

 

O ile w Rydze czy Wilnie centra handlowe pod względem mixu najemców bardzo przypominają te w Polsce, to w Tallinie spotkamy zdecydowanie większą reprezentację sieci estońskich oraz konceptów indywidualnych (np. duży dom towarowy Kaubamaja). Bardzo ciekawą sytuację obserwujemy  w sektorze spożywczym, w kontekście wejścia na te rynki sieci Lidl. Podczas gdy Estonia i Litwa posiadają ok. 4–5 dużych sieci sklepów spożywczych, rynek łotewski jest zdominowany przez 2 takie sieci (Rimi i Maxima). W sektorze gastronomicznym warto zwrócić uwagę na litewski koncept Lido, który sam w sobie stanowi interesująco zaaranżowany food court. Co ciekawe, w Krajach Bałtyckich w wielu centrach handlowych, w sąsiedztwie modułów gastronomicznych i rekreacyjnych spotkamy np. kasyna, czy pełnowymiarowe lodowisko – tak, jak w wileńskim CH Akropolis.

 

W sektorze mody na rynku Krajów Bałtyckich działają między innymi: Reserved, H&M, CCC, Desigual, Guess, Masimo Dutti, Mango, Zara, P&C i Max Mara. Wejścia na rynek odbywają się zarówno poprzez licencje/franczyzy (np. Grupa Apranga czy Sportsland), jak i bezpośrednio (ostatnio np. IKEA). Niedawno pojawiły się tam takie marki jak: Michael Kors, La Perla, Imaginarium, Kazar, Calzedonia, Intimissimi, Sportsdirect, Sketchers, 4F, COS, Maje, Sandro, NYX, Sizeer i Zara Home.

 

Również polskie marki, szczególnie te zajmujące się sprzedażą odzieży sportowej i obuwia posiadają silną reprezentację w Krajach Bałtyckich. Sizeer posiada 4 sklepy na Litwie i nowy sklep w centrum handlowym Riga Domina na Łotwie. Z kolei 4F w 2016 roku otworzyła 3 sklepy na Łotwie, a niedawno kolejny w Wilnie. Firma obuwnicza CCC obecna jest natomiast we wszystkich 3 krajach bałtyckich. Także LPP cechuje się obecnie ugruntowaną pozycją w tych krajach, a wszystkie jej marki są obecne na tamtejszych rynkach.

 

W Tallinie i w Wilnie wskaźnik pustostanów w centrach handlowych jest bardzo niski i plasuje się na poziomie ok. 1%. W Rydze zwiększył się z 2,5% w I kw. 2017 r. do 7,1% w II kw. 2017 r. Wynika to m.in. z  zamknięcia trzech hipermarketów Prisma i wycofania się tej sieci z łotewskiego rynku.

 

Stawki najmu w centrach handlowych w Tallinie i w Wilnie mieszczą się w zakresie od 23 do 48 EUR/m²/miesiąc, w zależności od rozmiaru lokalu. Średnie stawki w Rydze są nieco wyższe i wynoszą od 30 do 55 EUR/m²/miesiąc.