1602760047

Poznań i Szczecin – krajobraz nowej rzeczywistości

Postanowiliśmy w tym roku bliżej przyjrzeć się obiektom handlowym usytuowanym w dwóch aglomeracjach, szczecińskiej i poznańskiej. Nasze spostrzeżenia z tych regionów nie odbiegają znacząco od wrażeń z sytuacji panującej w pozostałej części kraju - pandemia Covid-19 wpłynęła na funkcjonowanie wszystkich, bez wyjątku, centrów handlowych.

Bezdotykowe dyspensery środka bakteriobójczego, komunikaty o zachowaniu społecznego dystansu oraz zalecenie zakrywania ust i nosa, to nowa rzeczywistość w centrach handlowych. Klienci, po pierwszym wstrząsie, dziś nie wydają się zdziwieni tymi restrykcjami. Dostosowali się i próbują wrócić do tzw. normalności. Wraz z poluzowaniem obostrzeń widać, że handel stacjonarny to nadal najchętniej wybierany kanał sprzedaży przez klientów. Oczywiście frekwencja jeszcze nie powróciła do wartości notowanych w podobnym okresie w ubiegłych latach, ale systematycznie rośnie z miesiąca na miesiąc.

Tym niemniej widać, że nowe okoliczności mocno wpłynęły na funkcjonowanie obiektów handlowych.

Średni poziom pustostanów w centrach handlowych Poznania w sierpniu br. wyniósł 6,8% i jest o 1,4% wyższy w porównaniu z danymi na koniec 2019 r. Przyczyny można upatrywać m.in. w związku z wyprowadzkami najemców z Galerii Malta, Galerii Dębiec czy Kupca Poznańskiego.

CH Avenida funkcjonuje obecnie bez operatora spożywczego, a w Tesco Serbska, powierzchnię handlową sklepu spożywczego ograniczył Kaufland.

Sporym zaskoczeniem na rynku może być wzrost współczynnika pustostanów w Szczecinie, aglomeracji o najmniejszym nasyceniu powierzchnią handlową. Dziś wynosi on 3,6%, w stosunku do 1,1% na koniec grudnia 2019r.

W tym jednak przypadku, z uwagi na wielkość rynku, na wzrost wskaźnika w całym mieście może wpłynąć wyjście nawet jednego znaczącego najemcy z centrum handlowego, np. w związku z wycofaniem się z rynku marek Forever 21 czy Camaieu.

Warto zwrócić uwagę, że pomimo problemów, z którymi bezspornie borykają się niektóre centra handlowe, na rynku zaobserwowano wiele pozytywnych aktywności. Zaliczyć do nich można systematyczne uruchamianie nowych sklepów EUROSPAR w wyniku rebrandingu sieci delikatesów Piotr i Paweł. W centrum handlowym Auchan Swadzim, Diverse zdecydował się podwoić swoją powierzchnię handlową, a w Plazie Poznań uruchomiono nowy salon Cortland Apple Premium Reseller. Natomiast w ETC Swarzędz, do grona najemców dołączył Bafra Kebab, a w szczecińskim Outlet Parku równolegle zadebiutowało dwóch najemców: Pepco i Levi’s. W Parku Rondo Hakena w Szczecinie widać mocno zaawansowane prace adaptacyjne przy nowo powstających lokalach, takich jak Komfort i Burger King.